Το λιμάνι του Βόλου και τον Οργανισμό Λιμένος Βόλου (ΟΛΒ) επισκέφθηκε τη Δευτέρα 3 Οκτωβρίου ο Υφυπουργός στον Πρωθυπουργό, κ. Χρήστος Τριαντόπουλος, σε συνέχεια σχετικής συνεννόησης με το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), με αφορμή και την εκκίνηση της διαδικασίας επενδυτικής αξιοποίησης του λιμανιού από το ΤΑΙΠΕΔ. Κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του, ο κ. Χρήστος Τριαντόπουλος βρέθηκε σε χώρους του λιμανιού με τον Πρόεδρο και στελέχη του οργανισμού, ενώ πραγματοποίησε και σύσκεψη με στελέχη και εργαζομένους του οργανισμού με αντικείμενο την έναρξη της διαδικασίας αξιοποίησης και τις προοπτικές που διαμορφώνονται για το λιμάνι, τους εργαζομένους του, αλλά και την πόλη του Βόλου.
Με αφορμή την επίσκεψη στον ΟΛΒ, ο κ. Χρήστος Τριαντόπουλος δήλωσε ότι «σήμερα είναι μια σημαντική μέρα για το λιμάνι του Βόλου, καθώς οι παρεμβάσεις και οι κινήσεις που έγιναν από την Κυβέρνηση όλη την προηγούμενη περίοδο διαμόρφωσαν τις συνθήκες για να ανακοινωθεί σήμερα η εκκίνηση της διαδικασίας επενδυτικής αξιοποίησης από το ΤΑΙΠΕΔ. Θεσμικές παρεμβάσεις, αλλά και μια σειρά από κινήσεις που, αφενός, επέτρεψαν την αξιοποίηση του λιμανιού του Βόλου μετά τη διευθέτηση δομικών ζητημάτων, και, αφετέρου συνέβαλαν στην επανεκκίνηση της διαδικασίας επενδυτικής αξιοποίησης μετά την εκδήλωση ενδιαφέροντος για την κατασκευή ναυστάθμου του Πολεμικού Ναυτικού εντός των ορίων του οργανισμού. Σήμερα, λοιπόν, ανακοινώθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ η έναρξη της διαδικασίας για την αξιοποίηση του ΟΛΒ, με την ανάρτηση στην ιστοσελίδα του Ταμείου σύντομης περιγραφής του έργου και των όρων που θα διέπουν τον διεθνή διαγωνισμό για την πώληση πλειοψηφικού ποσοστού του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας.
Με αφορμή αυτές τις εξελίξεις, είχαμε σήμερα μια εποικοδομητική συζήτηση με τη διοίκηση, τα στελέχη και τους εργαζομένους του οργανισμού στον Βόλο, αναλύοντας τα δεδομένα και τις προοπτικές της επενδυτικής αξιοποίησης του λιμανιού. Μια επενδυτική αξιοποίηση με πολλαπλά οφέλη τόσο για τον ίδιο τον οργανισμό, όσο και για την τοπική οικονομία και την ίδια την πόλη του Βόλου, στο πλαίσιο του ευρύτερου εγχειρήματος για να καταστεί η Μαγνησία ένας διαμετακομιστικός κόμβος με διεθνή εμβέλεια.
Παράλληλα, στο πλαίσιο του έργου της Κυβερνητικής Επιτροπής Παρακολούθησης και Αξιοποίησης Λιμένων, σε συνέχεια και σχετικής επικοινωνίας που είχα με τον Γενικό Γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων, θα συνεργαστούν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς που σχετίζονται με το αίτημα του Δήμου Βόλου για παραχώρηση τμημάτων της χερσαίας ζώνης από τον οργανισμό προς τον Δήμο, όπως έγινε και την προηγούμενη περίοδο στην περίπτωση της Ηγουμενίτσας. Άλλωστε, έχει ήδη προχωρήσει η διαδικασία παραχώρησης κάποιων αρχικών τμημάτων και θα προχωρήσει και η συνεργασία επί του αιτήματος και για τα υπόλοιπα τμήματα σύμφωνα με το αίτημα του Δήμου Βόλου, παράλληλα με τη διαδικασία επενδυτικής αξιοποίησης που ξεκινά σήμερα».
Σημειώνεται, ότι ο Υφυπουργός κ. Χρήστος Τριαντόπουλος, όλη αυτή την περίοδο, ειδικά κατά την περίοδο της θητείας του ως Γενικός Γραμματέας Οικονομικής Πολιτικής του Υπουργείου Οικονομικών, έχει ασχοληθεί ενεργά με την προώθηση της επενδυτικής αξιοποίησης του λιμανιού του Βόλου, με την εμπλοκή του σε μία σειρά από σχετικές κινήσεις και παρεμβάσεις, μέσα από τη συνεργασία των εμπλεκομένων Υπουργείων και, δη, του Υπουργείου Οικονομικών και του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, αλλά και του ΤΑΙΠΕΔ. Συγκεκριμένα:
(1) Αναλύθηκε η μελέτη αξιολόγησης που ολοκλήρωσε το ΤΑΙΠΕΔ για τα λιμάνια.
(2) Δόθηκε κατεύθυνση άμεσης έναρξης των διαδικασιών αξιοποίηση των λιμανιών, με αυτό του Βόλου να είναι στην πρώτη φάση αξιοποίησης.
(3) Θεσμοθετήθηκε η αύξηση της ανώτατης επιτρεπόμενης διάρκειας των συμβάσεων παραχώρησης από 50 σε 60 χρόνια, ενθαρρύνοντας την υιοθέτηση ενός μακρόπνοου οράματος (ν. 4664/2020).
(4) Θεσμοθετήθηκε η δυνατότητα σύναψης περισσότερων συμβάσεων μερικής υπο-παραχώρησης επιχειρησιακών μονάδων, λιμενικών λειτουργιών και υπηρεσιών σε κάθε λιμάνι (ν. 4664/2020).
(5) Εμπλουτίστηκε ο τρόπος προσδιορισμού του αντισταθμιστικού/ανταποδοτικού τέλους υπέρ του οικείου οργανισμού λιμένος σε περίπτωση υπό-παραχώρησης (ν. 4664/2020).
(6) Διευθετήθηκε με τροπολογία το καθεστώς διαχείρισης των ακινήτων κυριότητας του ΟΣΕ που βρίσκονται εντός χερσαίας ζώνης λιμένος (ν. 4706/2020). Για το λιμάνι του Βόλου, το ζήτημα αφορούσε στην ύπαρξη εκτάσεων κυριότητας ΟΣΕ στη χερσαία ζώνη του κεντρικού λιμένος Βόλου που κάλυπταν το σύνολο σχεδόν της εισόδου, δημιουργώντας ασάφεια ως προς το καθεστώς διαχείρισης και εκμετάλλευσης, η οποία ήταν αποθαρρυντική για την προώθηση των επενδύσεων. Με τη συγκεκριμένη τροπολογία ολοκληρώθηκαν οι προαπαιτούμενες ενέργειες για να προχωρήσει η διαδικασία αξιοποίησης του λιμανιού του Βόλου.
Παράλληλα, θεσμοθετήθηκε η Κυβερνητική Επιτροπή Παρακολούθησης και Αξιοποίησης Λιμένων υπό τον Γενικό Γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, αλλά και με τη συμμετοχή του Γενικού Γραμματέα Οικονομικής Πολιτικής, στο πλαίσιο της οποίας συζητήθηκε τόσο το ζήτημα του «ξεμπλοκαρίσματος» της διαδικασίας αξιοποίησης από το ενδιαφέρον του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, όσο και η ανταπόκριση στο αίτημα του Δήμου Βόλου για την αξιοποίηση τμημάτων της χερσαίας ζώνης.