Επεκτείνονται σε βάθος χρόνου οι δικαστικές έρευνες μετά το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών, ώστε να διερευνηθούν λάθη, αμέλειες και τυχόν παραλείψεις. Τη Δευτέρα (13/3), ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Ισίδωρος Ντογιάκος ζήτησε να ανοίξουν όλοι οι φάκελοι της τελευταίας 15ετιας.
Έτσι, παράλληλα, με τον ποινικό φάκελο της υπόθεσης, στο «μικροσκόπιο» της Δικαιοσύνης μπαίνουν και οι συμβάσεις του Οργανισμού Σιδηροδρόμων σε βάθος 15ετίας.
Ειδικότερα, ο κ. Ντογιάκος ζήτησε από τον διοικητή του ΟΣΕ να του διαβιβάσει όλους τους φακέλους για θανατηφόρα σιδηροδρομικά δυστυχήματα που έγιναν την τελευταία 15ετία σε όλο το δίκτυο.
Στο σχετικό έγγραφό του ο ανώτατος εισαγγελικός λειτουργός της χώρας αναφέρει πως ο Οργανισμός υποχρεούται να ενημερώσει την εισαγγελική αρχή, πόσα θανατηφόρα σιδηροδρομικά δυστυχήματα έγιναν τα τελευταία 15 χρόνια, που έγιναν, πόσα θύματα είχαν και τι έγινε με την αναζήτηση ποινικών ευθυνών για τους υπαίτιους.
Ο προϊστάμενος της Αρχής Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες Χαρ. Βουρλιώτης, ερωτηθείς σχετικά, διαβεβαίωσε σε χθεσινή εκδήλωση πως «Ό,τι μεμπτό υπάρχει θα βρεθεί».
«Οποιαδήποτε οικονομική ατασθαλία ή παρανομία που έγινε τα τελευταία 15 χρόνια στις συμβάσεις του ΟΣΕ θα εντοπιστεί ενώ ο έλεγχος θα αφορά δεκάδες πρόσωπα σε θέσεις ευθύνης τόσο στον ΟΣΕ όσο και σε επιχειρήσεις που συναλλάσσονται με τον Οργανισμό».
Ακατάλληλα 15 από τα 18 τούνελ των σιδηροδρόμων
Την ίδια ώρα, ελλείψεις, προβλήματα ασφαλείας και ακαταλληλότητα σε 15 από τις 18 σήραγγες του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου μήκους άνω των 1.000 μέτρων εντοπίστηκαν στις αυτοψίες που πραγματοποιούν εδώ και περίπου ένα χρόνο η Πυροσβεστική, σε συνεργασία με υπαλλήλους του ΟΣΕ.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του ΣΚΑΪ, μέχρι τον Ιανουάριο του 2023 είχε ολοκληρωθεί ο έλεγχος στις 15 από τις 18 σήραγγες και από αυτούς τους ελέγχους έχουν κριθεί ακατάλληλα τα 15 από τα 18 τούνελ των σιδηροδρόμων όπως «δείχνει» αυτοψία της Πυροσβεστικής.
Όπως αποκαλύπτει το ρεπορτάζ, φέρεται πως στις σήραγγες αυτές υπάρχει απουσία πυροσβεστικού υλικού, ενώ δεν υπάρχει μέριμνα για πρόσβαση των σωστικών συνεργείων στο σημείο σε περίπτωση ατυχήματος. Καταγράφεται, επίσης δυσκολία στην επικοινωνία εντός του τούνελ, κάτι που σημαίνει ότι τα σωστικά συνεργεία δεν έχουν τη δυνατότητα επικοινωνίας είτε με το προσωπικό του τρένου, είτε με τους επιβάτες όταν βρίσκονται μέσα σε τούνελ. Ενώ εντοπίζεται πρόβλημα στον φωτισμό έκτακτης ανάγκης και εν γένει στις εξόδους διαφυγής, όπως και στον εξαερισμό.
Σημειώνεται ότι το 2015 είχε πιάσει φωτιά μια εμπορική αμαξοστοιχία μέσα στο τούνελ των Τεμπών. Τότε, οι εκπρόσωποι της πυροσβεστικής που είχαν συμμετάσχει στην κατάσβεση είχαν καταγγείλει εκ των υστέρων πως όταν πήγαν μέσα στο τούνελ αφενός δεν λειτουργούσε το υδροδοτικό, δηλαδή δεν είχαν νερό για να κάνουν την κατάσβεση και αφετέρου δεν λειτουργούσε και ο εξαερισμός. Μάλιστα, έκαναν και αναφορά λέγοντας πως έχει επισημανθεί αυτό από το 2010 κατά την διάρκεια μιας άσκησης της ΕΜΑΚ. Δηλαδή από το 2010 μέχρι σήμερα το πρόβλημα παραμένει και είναι πολύ σοβαρό.
Παράλληλα από το ρεπορτάζ προκύπτει πως δεν υπάρχει νομοθεσία που να καθορίζει τα μέτρα ασφάλειας. Για κάθε μία από τις αυτοψίες η Πυροσβεστική έχει υποβάλλει κάποια επικαιροποιημένα σχέδια, ενώ έχει κάνει και ένα σχετικό έγγραφο προς την ηγεσία της κυβέρνησης και το αρμόδιο υπουργείο.
Επίκεινται και νέες διώξεις – Στον εφέτη ανακριτή τρεις κατηγορούμενοι
Σήμερα, ο εφέτης ανακριτής αναμένεται να καλέσει εκ νέου τον προϊστάμενο επιθεώρησης και τους δύο σταθμάρχες της απογευματινής βάρδιας, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες επίκεινται και νέες διώξεις.
Ακόμα διερευνώνται πιθανές ποινικές ευθύνες στους γιατρούς που χορήγησαν την αναρρωτική άδεια στον προϊστάμενο επιθεώρησης και η οποία ξεκινούσε στις 2 Μαρτίου.
Παράλληλα, σύμφωνα με ρεπορτάζ του Mega, οι Αρχές ερευνούν ακόμα και το ενδεχόμενο να μην ήταν στη θέση του ο σταθμάρχης Λάρισας.
Συγκεκριμένα, το τρένο φεύγει στις 23:06 και εάν είναι στη θέση ο σταθμάρχης θα μπορούσε να δει τις λυχνίες με κόκκινο χρώμα και να ειδοποιήσει τους μηχανοδηγούς ώστε να σταματήσει.
Επίσης, δεν έγινε η μεταφορά του έγγραφου – υπομνήματος 1001 χέρι με χέρι αλλά έδωσε λάθος το τηλεγράφημα.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, ο σταθμάρχης θα μπορούσε να επικοινωνήσει με τους μηχανοδηγούς ακόμα και εάν δεν βρίσκεται στα σταθμαρχείο, μέσω μίας φορητής συσκευής που έχουν οι σιδηροδρομικοί.
Όλα αυτά είναι υπό έρευνα και θα διαπιστωθούν όταν θα γίνει η άρση τηλεφωνικού απορρήτου.
Πηγή: cnn.gr