Διεργασίες γύρω από το ζήτημα της επιστροφής του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης πετρελαίου σε όλους τους αγρότες λαμβάνουν χώρα τις τελευταίες ημέρες στο κυβερνητικό επιτελείο με το ενδεχόμενο επαναφοράς του εν λόγω μέτρου να «παίζει» υψηλά στην πολιτική ατζέντα του Μαξίμου.
Η συζήτηση αυτή γίνεται σε μια περίοδο που οι πιέσεις για μείωση του ΕΦΚ σε όλους τους πολίτες γίνεται με υψηλούς τόνους και απασχολεί περισσότερο από ποτέ ίσως τη δημόσια σφαίρα.
Μια τέτοια ρύθμιση, αποκλειστικά εστιασμένη στον αγροτικό τομέα, θα απαιτούσε τουλάχιστον 100 εκατ. ευρώ που θα συμπληρωθούν στα 50 εκατ. που έχουν ήδη εξαγγελθεί για τον σκοπό αυτό, τα οποία όμως αφορούν μόνο σε συνεταιρισμένους και νέους αγρότες. Υπενθυμίζεται ότι το 2015 η επιστροφή για το αγροτικό πετρέλαιο ήταν κοντά στα 180 με 185 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο. Η Επιστροφή του ΕΦΚ αξιολογείται από την κυβέρνηση ως ένα μέτρο με «μεγαλύτερη λαϊκή απήχηση» όπως σχολιάζουν πηγές από τη Βάθη, οπότε δεδομένου του κλίματος που επικρατεί στο μέτωπο των μπλόκων, δεν αποκλείεται η προσέγγιση του ζητήματος από τα αρμόδια υπουργεία να γίνει με μεγαλύτερη αποφασιστικότητα.
Τα «δημοσιονομικά περιθώρια» είναι η βασική επίφαση, με την οποία μέχρι σήμερα δικαιολογείται η μερική υλοποίηση του ΕΦΚ στο αγροτικό πετρέλαιο από πλευράς υπουργείου και Μαξίμου, ωστόσο είναι σαφές ότι το εν λόγω επιχείρημα δεν πείθει τους παραγωγούς.
Να σημειωθεί ότι ο συντελεστής ΦΠΑ 24% στα καύσιμα, υπολογίζεται πλέον σε υψηλότερη βάση, λόγω και της υψηλής τιμής που έχει η πρώτη ύλη.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η επέκταση του μέτρου ώστε να καλύπτονται όλοι οι αγρότες, θα άλλαζε άρδην και τις ισορροπίες στο μέτωπο των μπλόκων. Υπενθυμίζεται ότι οι δύο βασικές αιχμές των μπλοκατζήδων είναι η κατάργηση της ρήτρας αναπροσαρμογής και η διεύρυνση της επιστροφής του ΕΦΚ ώστε να καλύπτονται όλοι οι παραγωγοί. Εφόσον προχωρήσουν σε διαπραγματεύσεις οι δύο πλευρές, ακούγεται ότι μια μέση λύση ικανή για να πείσει τους αγρότες να αποτραβήξουν τα τρακτέρ από τους δρόμους θα ήταν το πετρέλαιο.
Πιέσεις προς την κατεύθυνση αυτή υπάρχουν και από κυβερνητικούς βουλευτές, που ήδη από τις πρώτες εβδομάδες υιοθέτησης του ΕΦΚ για το 1/3 των αγροτών επιχείρησαν να διευρύνουν το μέτρο και στα υπόλοιπα 2/3. Την ίδια στιγμή, προς την ίδια κατεύθυνση πιέζει και το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής αλλά και η αξιωματική αντιπολίτευση. Με το μομέντουμ των πρόσφατων εκλογών να είναι ακόμα «ζεστό» ο καινούριος επικεφαλής της ιστορικής παράταξης πρότεινε βραχυπρόθεσμες παρεμβάσεις, που αφορούν την επιστροφή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης για αυτούς που παράγουν. Πρότεινε ακόμα να μπει ένα πλαφόν στη ρήτρα αναπροσαρμογής, το οποίο θα βοηθήσει να μην εκτινάσσεται η τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας. Επιπλέον ζήτησε να υπάρξει κάλυψη μέρους του κόστους των λιπασμάτων που αφορά στο ποσό που αυξάνεται λόγω της αύξησης της ενέργειας.
Από την πλευρά του ο ΣΥΡΙΖΑ επανέφερε τροπολογία που αφορά στη μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα ελάχιστα επίπεδα που προτείνει η Ευρωπαϊκή Ένωση, δηλαδή στα 330 ευρώ ανά 1.000 λίτρα από 410 ευρώ που είναι σήμερα. Σε μια τέτοια περίπτωση, σύμφωνα με τους υπολογισμούς της Κουμουνδούρου, εφόσον μια μεσαία αροτριαία καλλιέργεια για όλο τον χρόνο χρειάζεται περίπου 20.000 λίτρα πετρελαίου με τη μείωση του ΕΦΚ, οι αγρότες θα πλήρωναν λιγότερα 2.000 ευρώ ετησίως, ενώ μια βαμβακοσυλεκτική μηχανή θα εξοικονομούσε σε κάθε γέμισμα 40 ευρώ.
Σημειώνεται ότι οι αγρότες πληρώνουν το μάρμαρο της ανόδου των διεθνών τιμών του πετρελαίου, που προ ολίγων ημερών έγραψε τα 95 δολάρια το βαρέλι, αλλά και της βαριάς φορολογίας με τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης και τη συμμετοχή του ΦΠΑ στο 24%, ο οποίος μάλιστα εμφανίζεται δύο φορές από το διυλιστήριο μέχρι τη δεξαμενή του παραγωγού.
Η αρχική εμφάνιση του ΦΠΑ είναι όταν το διυλιστήριο δώσει την δική του τιμή και στη συνέχεια προστίθεται ο συντελεστής 24% και επανέρχεται μετά την προσθήκη του ΕΦΚ
Σύμφωνα με εκτιμήσεις των συντελεστών της εν λόγω αγοράς, η φορολογία των καυσίμων επιβαρύνει την λιανική τιμή σε ποσοστό μεγαλύτερο του 70%. Συνολικά ΕΦΚ και ΦΠΑ επιβαρύνουν την τιμή ανά 1.000 λίτρα πετρελαίου κίνησης κατά περίπου 510 ευρώ.
Όπως επισημαίνει η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδος, με αφορμή τις μεγάλες αυξήσεις τιμών των καυσίμων και γενικότερα της ενέργειας, στις λιανικές τιμές η θέση που κατέχει η χώρα στην τιμή πετρελαίου κίνησης την φέρνει στην 9η θέση ανάμεσα στις χώρες της ΕΕ, με φορολογικές επιβαρύνσεις που δεν συμβαδίζουν με τα έσοδα των επιχειρήσεων.
πηγή: agronews.gr