Στο γεμάτο από κόσμο Δράγνειο Δημαρχιακό Μέγαρο της Νέας Αγχιάλου, καθώς και στον προαύλιο χώρο αυτού, παρουσία και του Περιφερειάρχη Θεσσαλίας κ. Κώστα Αγοραστού, παρέθεσε ομιλία την Κυριακή, 19 Φεβρουαρίου 2023, ο Υφυπουργός στον Πρωθυπουργό και υποψήφιος Βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας στη Μαγνησία, κ. Χρήστος Τριαντόπουλος. Ο Υφυπουργός στον Πρωθυπουργό αναφέρθηκε στις δράσεις και πρωτοβουλίες της Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας τόσο στο πεδίο της κρατικής αρωγής, όσο και στον ευρύτερο αναπτυξιακό σχεδιασμό, που είχαν θετικό αντίκτυπο και στη Νέα Αγχίαλο κατά την τελευταία τετραετία.
Ακολουθούν τα βασικά σημεία της ομιλίας του κ. Χρήστου Τριαντόπουλου:
«Όλοι μας, χωρίς εξαιρέσεις, βρισκόμαστε αντιμέτωποι με τις αρνητικές επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης. Ακραία καιρικά φαινόμενα πλήττουν την πατρίδα μας, αφού είναι από τις περιοχές υψηλής επικινδυνότητας. Ακραία φαινόμενα, πιο συχνά από ό,τι πριν και με μεγαλύτερη ένταση από ό,τι πριν. Και η Μαγνησία είναι από τις περιοχές της πατρίδας μας που δέχονται πιο συχνά αυτή την πίεση από την κλιματική κρίση.
Πίεση που δέχθηκε και η περιοχή της Νέας Αγχιάλου από τον Μεσογειακό Κυκλώνα “Ιανό”, αλλά και ανά τακτά διαστήματα από άλλα φαινόμενα -κυρίως- σε καλλιέργειες. Πίεση από την κλιματική κρίση και τις δυσμενείς της επιπτώσεις, που είχε ως αποτέλεσμα η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη να αναπτύξει μια εθνική στρατηγική για την αντιμετώπισή της.
Να προχωρήσει, μεταξύ άλλων, σε μία σημαντική μεταρρύθμιση και να διαμορφώσει ένα νέο πλαίσιο, αυτό της κρατικής αρωγής. Ένα νέο πλαίσιο που ενσωματώνει μία νέα φιλοσοφία: το κράτος να είναι, γρήγορα και δίκαια, δίπλα στον πολίτη που δοκιμάζεται. Ένα νέο πλαίσιο, το χαρτοφυλάκιο του οποίου έχω την τιμή, αλλά και την ευθύνη να διαχειρίζομαι και να συντονίζω. Ένα πλαίσιο, που με τον “Ιανό”, εφαρμόστηκε και στην περιοχή της Νέας Αγχιάλου.
Ας δούμε, λοιπόν, πώς έχει στηριχθεί η περιοχή όλη αυτή την περίοδο στο πλαίσιο της κρατικής αρωγής, αλλά και υπό τη νέα φιλοσοφία που έχει υιοθετηθεί. Στήριξη, με έκτακτη χρηματοδότηση, προς Περιφέρεια και Δήμο για τις υποδομές της περιοχής. Στήριξη προς νοικοκυριά, επιχειρήσεις και αγροτικές εκμεταλλεύσεις της περιοχής.
Συγκεκριμένα:
- 1 εκατ. ευρώ από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προς τον Δήμο για αποκατάσταση, κυρίως, της αγροτικής οδοποιίας στην περιοχή από τη Νέα Αγχίαλο έως το Αϊδίνι.
- 0,5 εκατ. ευρώ από το Υπουργείο Εσωτερικών προς τον Δήμο για άμεσες παρεμβάσεις αποκατάστασης, αλλά και παρεμβάσεις διόρθωσης ζημιών.
Σε αυτό το σκέλος έχουμε συμπεριλάβει και τις επισκευές στο λιμανάκι, για το οποίο τις επόμενες ημέρες θα έχουμε ξεμπλοκάρει μια σειρά από διαδικασίες αδειοδότησης, ώστε να προχωρήσει άμεσα η επισκευή.
Στα παραπάνω, θα πρέπει να συνυπολογίσουμε και ένα ακόμα έργο βελτίωσης της αγροτικής οδοποιίας, ύψους 340.000 ευρώ, για τη Νέα Αγχίαλο, που χρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης. Φυσικά, θα πρέπει να υπολογίσουμε και την έκτακτη χρηματοδότηση προς την Περιφέρεια Θεσσαλίας για αποκαταστάσεις στο οδικό δίκτυο και σε γέφυρες της περιοχής, ύψους κοντά στα 6 εκατ. ευρώ.
Αθροιστικά, λοιπόν, η έκτακτη χρηματοδότηση από την Κυβέρνηση για αποκατάσταση και βελτίωση δικτύων και υποδομών -μέσω της Περιφέρειας και του Δήμου- ανέρχεται κοντά στα 8 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα με τις υποδομές, η στήριξη αφορά, επίσης, τα νοικοκυριά, τις επιχειρήσεις, αλλά και τις αγροτικές εκμεταλλεύσεις. Συγκεκριμένα:
- Η ειδική ενίσχυση προς πληττόμενα νοικοκυριά και επιχειρήσεις -μέσω του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών- έφτασε στις 220.000 ευρώ για το σύνολο της Μαγνησίας, στο οποίο περιλαμβάνεται και η Νέα Αγχίαλος.
- Η ειδική μέριμνα μέσα από την Επιστρεπτέα Προκαταβολή για τους επιχειρηματίες και αγρότες που επλήγησαν από τον “Ιανό”, η οποία διαμορφώθηκε στη Νέα Αγχίαλο στις 117.000 ευρώ προς 109 δικαιούχους.
- Η κρατική αρωγή προς επιχειρήσεις και αγροτικές εκμεταλλεύσεις, μέσω της Περιφέρειας και του Υπουργείου Οικονομικών, ανήλθε σε 188.000 ευρώ προς 64 δικαιούχους, καλύπτοντας το 55% της εκτιμηθείσας ζημιάς.
Κρατική αρωγή που, για πρώτη φορά, περιλάμβανε προκαταβολή σε λίγες ημέρες, περιλάμβανε και τις αγροτικές εκμεταλλεύσεις και ήταν σε επίπεδα σχεδόν διπλάσια από ό,τι συνηθιζόταν ως τότε.
Και, φυσικά, στα παραπάνω θα πρέπει να συνυπολογίσουμε και τη σημαντική στήριξη στους αγρότες μέσω των αποζημιώσεων του ΕΛΓΑ και όχι μόνο για τον “Ιανό”. Αξίζει να σημειωθεί ότι την τελευταία τριετία, 2020-2022, το σύνολο των αποζημιώσεων του ΕΛΓΑ ανήλθε στα 22,9 εκατ. ευρώ για όλη τη Μαγνησία. Ποσό που χορηγήθηκε πιο γρήγορα από ό,τι στο παρελθόν και απέχει σημαντικά από ό,τι χορηγούνταν πριν. Ποσό που περιλαμβάνει τη στήριξη των καλλιεργειών της περιοχής μας. Και για να έχετε μία εικόνα, οι αποζημιώσεις για τα αμύγδαλα και τα αμπέλια στον νομό μας έφτασαν την προηγούμενη τριετία τα 6,7 εκατ. ευρώ.
Και, φυσικά, η στήριξη αυτή συνεχίζεται και φέτος. Σε λίγες ημέρες θα χορηγηθούν, από τον ΕΛΓΑ, αποζημιώσεις προς την ευρύτερη περιοχή -κυρίως Μικροθήβες και Αϊδίνι- που ανέρχονται στο 1,3 εκατ. ευρώ. Έτσι και φέτος η στήριξη προς τους αγρότες της ευρύτερης περιοχής μας συνεχίζεται. Στήριξη που δεν έχει σχέση με ό,τι συνέβαινε τα προηγούμενα χρόνια.
Παράλληλα με την κρατική αρωγή, τις ενισχύσεις και τις υποδομές, την τετραετία αυτή προχωρήσαμε σε μία σειρά από έργα και παρεμβάσεις με σημαντικό αναπτυξιακό αποτύπωμα για την περιοχή μας. Έργα και παρεμβάσεις σε συνεργασία με την Περιφέρεια, τον Δήμο και όλα τα εμπλεκόμενα Υπουργεία. Και θα ήθελα να σταθώ σε πέντε περιπτώσεις που αφορούν τη Νέα Αγχίαλο.
1ον. Η μελέτη για τη νέα σιδηροδρομική γραμμή της Μαγνησίας. Ναι, το σιδηροδρομικό δίκτυο σχεδιάζεται, από τον ΟΣΕ, να επεκταθεί στη Μαγνησία.
Η Νέα Αγχίαλος αποτελεί έναν από τους πόλους αυτής της επέκτασης. Συγκεκριμένα, σε συνέχεια συνεργασίας που είχαμε από το 2020 με τον ΟΣΕ, είναι σε εξέλιξη η εκπόνηση μελέτης. Μελέτη για μία νέα σιδηροδρομική γραμμή, που θα συνδέει τη βιομηχανική περιοχή του Αλμυρού με το κεντρικό δίκτυο και, κατ’ επέκταση, με το λιμάνι του Βόλου και το εθνικό δίκτυο. Μια μελέτη με κόστος που ξεπερνά το 1,4 εκατ. ευρώ.
Μια μελέτη για τη νέα σιδηροδρομική γραμμή που, σύμφωνα με το αρχικό σκεπτικό, θα ξεκινά από τη βιομηχανική περιοχή του Αλμυρού, με στάσεις στον Αλμυρό, στο πολιτικό αεροδρόμιο της Νέας Αγχιάλου, στην περιοχή μεταξύ Μικροθηβών και Νέας Αγχιάλου, στο Αερινό, και θα ενώνεται με το υπόλοιπο δίκτυο στον κόμβο Λατομείο. Πρόκειται για ένα σημαντικό βήμα, που αν και τόσο καιρό ήταν στη σφαίρα των συζητήσεων, τώρα υλοποιείται. Ένα βήμα, που με την ολοκλήρωσή του, θα οδηγήσει στη σύνδεση όλων των βιομηχανικών περιοχών και των εμπορικών διαύλων της Μαγνησίας με το σιδηροδρομικό δίκτυο.
2ον. Η αξιοποίηση του πολιτικού αεροδρομίου της Νέα Αγχιάλου. Από την πρώτη στιγμή, με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς (Περιφέρεια, Δήμο, Επιμελητήριο και Αερολιμενάρχη), προχωρήσαμε σε κινήσεις και δράσεις για την αξιοποίηση του πολιτικού αεροδρομίου της Κεντρικής Ελλάδος στη Νέα Αγχίαλο.
Το αεροδρόμιο Νέας Αγχιάλου έχει εισέλθει, πλέον, σε διαδικασία αξιοποίησης μαζί και με τα άλλα 21 περιφερειακά αεροδρόμια, αφήνοντας πίσω μία μακρά περίοδο στασιμότητας. Προς αυτή την κατεύθυνση, την αμέσως επόμενη περίοδο θα παρουσιαστεί η πρόταση αξιοποίησης των αεροδρομίων από το Υπερταμείο, σε μία λογική συνεργασίας και σύμπραξης με τον ιδιωτικό τομέα.
Θα συμπεριλαμβάνεται, φυσικά, και το αεροδρόμιο της Νέας Αγχιάλου, με εστίαση όχι μόνο στην επιβατική και τουριστική του δραστηριότητα, αλλά και στην εμπορευματική του δραστηριότητα – τη δραστηριότητα cargo. Αυτή είναι μία σημαντική λεπτομέρεια, καθώς δεν υπάρχει άλλο cargo αεροδρόμιο στη χώρα. Δεν υπάρχει κάποιο άλλο αεροδρόμιο που να συνδυάζει τις υποδομές που συνηγορούν προς αυτή την κατεύθυνση: άμεση πρόσβαση στην εθνική οδό, σιδηροδρομική διασύνδεση και πρόσβαση στο λιμάνι.
Φυσικά, δεν αμελούμε και την τουριστική και την επιβατική διάσταση του αεροδρομίου, το οποίο έχει τη δυνατότητα να υποδεχτεί και άλλους επισκέπτες. Επισκέπτες ξένους, αλλά και Έλληνες, που επιθυμούν να βρεθούν τις περιοχές της Μαγνησίας και της Κεντρικής Ελλάδας γενικότερα.
Σε αυτό το πλαίσιο, άλλωστε, προωθούνται κάθε χρόνο σημαντικές πρωτοβουλίες εξωστρέφειας. Πρωτοβουλίες, όμως, και με το βλέμμα στο εσωτερικό της χώρας. Προς αυτή την κατεύθυνση, συνεργαστήκαμε όλοι για να τεθεί σε λειτουργία και η αεροπορική σύνδεση με το Ηράκλειο, από τη Sky Express. Το αεροδρόμιο της Νέας Αγχιάλου έχει μπει, λοιπόν, στον χάρτη των τακτικών εσωτερικών αεροπορικών συνδέσεων.
Και αυτό μπορεί να επεκταθεί. Η αξιοποίηση του αεροδρομίου της Νέας Αγχιάλου θα έρθει να προσθέσει ακόμα ένα σημαντικό κομμάτι στο παζλ της αναπτυξιακής δικτύωσης της Μαγνησίας. Ένα άλλο κομμάτι στο παζλ είναι η νέα σιδηροδρομική γραμμή, που σας προανέφερα. Και τα δύο αυτά κομμάτια της αναπτυξιακής δικτύωσης είναι απαραίτητα, ώστε να καταστεί η Μαγνησία ένας διαμετακομιστικός κόμβος με διεθνή εμβέλεια.
Και σε αυτή τη δικτύωση η Νέα Αγχίαλος έχει ρόλο και θέση.
3ον. Η ανάδειξη του αρχαίου θεάτρου των Φθιωτίδων Θηβών. Ακόμα κάτι που για χρόνια ήταν στη σφαίρα των συζητήσεων, μπήκε στη σφαίρα των έργων και των πράξεων. Και αυτό το έργο είναι η στερέωση, αποκατάσταση και ανάδειξη του αρχαίου θεάτρου στις Μικροθήβες. Κάτι για το οποίο προσπάθησαν και εργάστηκαν πολλοί την προηγούμενη περίοδο, όπως το Διάζωμα, αναδεικνύοντας τη σημασία ενός τέτοιου έργου, άρχισε να γίνεται πράξη.
Και γίνεται πράξη, μετά τη συνεργασία που αναπτύξαμε με την Υπουργό Πολιτισμού και τον Περιφερειάρχη Θεσσαλίας την προηγούμενη περίοδο. Άλλωστε, τουλάχιστον δύο φορές έχουμε επισκεφθεί με την Υπουργό Πολιτισμού και τον Περιφερειάρχη το χώρο του αρχαίου θεάτρου, όπου προχωρά το έργο της αποκατάστασης και ανάδειξης.
Ένα έργο που εντάχθηκε στο ΠΕΠ Θεσσαλίας τον Απρίλιο του 2020, με προϋπολογισμό 1,9 εκατ. ευρώ. Έργο που για να ενταχθεί προσπάθησαν πολλοί – και θέλω να ευχαριστήσω, στο σημείο αυτό, και τον Γενικό Γραμματέα Πολιτισμού και τα στελέχη της υπηρεσίας του Βόλου. Έργο, όχι εύκολο, που, όμως, προχωρά σε ένα πλαίσιο συνεργασίας όλων, συμπεριλαμβάνοντας και την τοπική κοινωνία – που έχει έναν ιδιαίτερα ενεργό ρόλο σε αυτό το μεγάλο εγχείρημα.
4ον. Η δημιουργία αρχαιολογικού μουσείου στη Νέα Αγχίαλο. Μία ακόμα “ιστορία από το μακρινό παρελθόν”, προχωρά στις μέρες μας και γίνεται πράξη με σημαντικά οφέλη για την περιοχή μας. Πρόκειται για το αρχαιολογικό μουσείο της Νέα Αγχιάλου, για τη δημιουργία του οποίου έχει απαλλοτριωθεί το παλαιό οινοποιείο από το Υπουργείο Πολιτισμού από τις αρχές της δεκαετίας του 1980.
Μία ιδέα, την οποία αρκετοί -όπως ο Σύλλογος των Αγχιαλιτών της Αθήνας- είχαν αναδείξει κατά το παρελθόν. Μία ιδέα, που φάνταζε ουτοπική: ακόμα ένα μουσείο κοντά σε άλλα δύο μουσεία; Στον Βόλο και στον Αλμυρό.
Σε εμάς δεν φάνηκε και τόσο ουτοπικό. Πριν από καιρό, επισκεφθήκαμε με την Υπουργό Πολιτισμού τη Νέα Αγχίαλο και είπαμε να το προχωρήσαμε. Να δρομολογήσουμε αυτό που πολλοί το θεωρούσαν ανέφικτο και το είχαν εγκαταλείψει εδώ και τέσσερις δεκαετίες. Και το προχωρούμε, βήμα-βήμα.
Αρχικά, το Συμβούλιο Μουσείων υπό τον Γενικό Γραμματέα Πολιτισμού ενέκρινε ομόφωνα το κτιριολογικό πρόγραμμα του Αρχαιολογικού Μουσείου στο κτιριακό συγκρότημα του οινοποιείου στη Νέα Αγχίαλο.
Και στη συνέχεια, πριν από λίγες ημέρες, η Υπουργός -σε συνεργασία με τον Γενικό Γραμματέα Δημοσίων Επενδύσεων και ΕΣΠΑ- ενέταξαν το έργο της εκπόνησης της μελέτης για το αρχαιολογικό μουσείο της Νέας Αγχιάλου. Ένα έργο, αυτό της εκπόνησης της μελέτης, με αρχικό προϋπολογισμό κοντά στα 2,4 εκατ. ευρώ.
Οι πόροι, λοιπόν, εξασφαλίστηκαν και προχωρά η διαδικασία της μελέτης για το αρχαιολογικό μουσείο. Ένα μουσείο που θα αποτελέσει ισχυρό πόλο πολιτισμού, αναδεικνύοντας την πλούσια αρχαιολογική και πολιτιστική κληρονομιά του τόπου μας. Και παράλληλα θα συμβάλει στην προσέλκυση επισκεπτών, συνεισφέροντας θετικά στην ευρύτερη ανάπτυξη και ευημερία της περιοχής.
5ον. Η δημιουργία νέου γηπέδου στη Νέα Αγχίαλο. Και αυτό είναι ένα ζήτημα που για καιρό ήταν στη σφαίρα της θεωρίας και των προθέσεων. Είναι ένα ζητούμενο, για την περιοχή μας, που πλέον περνά στη σφαίρα της δρομολόγησης και της υλοποίησης. Έτσι, σε συνεργασία με τον Δήμο, αλλά και τα εμπλεκόμενα Υπουργεία, ξεκινήσαμε την προεργασία αυτού του σημαντικού έργου αθλητισμού για τη Νέα Αγχίαλο.
Αρχικά, εντοπίστηκε ο χώρος, με την αποδοχή του Δήμου, που θα χωροθετηθεί το νέο γήπεδο. Στη συνέχεια, με πόρους του Δήμου, προχώρησαν δύο μελέτες – οι οποίες και σχεδόν ολοκληρώθηκαν.
Η πρώτη μελέτη αφορά, ουσιαστικά, την οριοθέτηση του ρέματος πλησίον του σημείου που έχει χωροθετηθεί το γήπεδο.
Και η δεύτερη μελέτη αφορά τον σχεδιασμό του νέου γηπέδου, σύμφωνα με τις προδιαγραφές της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού – μια και πρόκειται για νέο γήπεδο, και όχι προσαρμογή παλαιότερου.
Έτσι, έχουμε τη μελέτη για την κατασκευή του νέου ποδοσφαιρικού γηπέδου, το οποίο έχει και την ευχέρεια της εξέλιξής του σε στάδιο. Έχουν επιτευχθεί, λοιπόν, όλες οι προϋποθέσεις -σε συνεργασία με τον Δήμο- για να προχωρήσουμε στη φάση της δημιουργίας.
Μία φάση σταδιακής υλοποίησης του έργου -με αντίστοιχη σταδιακή χρηματοδότηση- που θα ακολουθήσει την επόμενη περίοδο, σε ένα πλαίσιο συνεργασίας με τον Δήμο, την Περιφέρεια, αλλά και τα αρμόδια Υπουργεία.
Ακόμα, λοιπόν, ένα ζητούμενο της Νέα Αγχιάλου, από τη σφαίρα της θεωρίας περνά στη σφαίρα της πράξης και του έργου».